15.7.10.6
Postup k odstranění pochybností
Ing. Zdeněk Morávek
S účinností od 1. 1. 2011 byl zákon o správě daní a poplatků (zákon
č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů) nahrazen daňovým řádem (zákon č.
280/2009 Sb., v platném znění). Jedním z významných postupů, které má správce
daně při správě daní k dispozici, je postup k odstranění pochybností.
Jedná se o postup, který je správci daně uplatňován poměrně často, určitě
častěji než časově a organizačně náročnější a komplikovanější daňová kontrola.
Proto je určitě vhodné se s úpravou tohoto institutu seznámit a být tak správci
daně rovnocenným "protivníkem“.
Postup k odstranění pochybností je upraven v § 89 a § 90 daňového řádu, jedná se o postup, který nahradil dřívější vytýkací řízení podle
§ 43 zákona o správě daní a poplatků, který byl právě daňovým řádem nahrazen.
Jedná se o postup správce daně, se kterým se daňové subjekty budou setkávat
poměrně často, v praxi bývá uplatňován např. při vykázání nadměrného odpočtu
DPH. Tento postup slouží k neodkladnému prověření daňového tvrzení předtím, než
vůbec dojde k vyměření daně. Pokud je zahájen tento postup, znamená to, že k
vyměření daně nedojde, dokud nebude tento postup ukončen a pochybnosti
odstraněny. To ale současně vylučuje např. to, aby byl nadměrný odpočet
správcem daně vrácen.
Postup k odstranění pochybností je určitou "střední“ cestou, kterou
má správce daně v případě pochybností k dispozici. Vždy by měl zvažovat, zda
nezvolí raději mírnější cestu místního šetření, či naopak to nejdůraznější, co
má k dispozici, tedy daňovou kontrolu. Je možné konstatovat, že v případě, kdy
bude z pohledu správce daně nutné či vhodné pozdržet vyměření daně, což je
typické právě u neobvykle vykázaných nadměrných odpočtů, pak by měl být zvolen
postup k odstranění pochybností. Pokud to nebude nutné, měla by být spíše
zvolena cesta místního šetření. Pokud jsou pochybnosti správce daně skutečně
závažné, měl by rozhodně volit cestu daňové kontroly.
NahoruPodmínky postupu správce daně
Jak vyplývá z § 89 odst.
1 daňového řádu, pokud má správce daně konkrétní pochybnosti o správnosti, průkaznosti nebo úplnosti podaného řádného daňového tvrzení nebo
dodatečného daňového tvrzení a dalších písemností předložených daňovým
subjektem nebo o pravdivosti údajů v nich uvedených, vyzve daňový subjekt k
odstranění těchto pochybností. Z výše uvedeného tak vyplývá
následující:
-
pochybnosti, kterými správce daně disponuje, musí být
konkrétní, nikoliv pouze obecného rázu; pokud konkrétní pochybnosti nemá,
jednak je ani nemůže odpovídajícím způsobem uvést (viz následně § 89 odst.
2 daňového řádu) a neměl by tedy ani postup k odstranění pochybností
zahájit. To ale nevylučuje, aby správce daně provedl místní šetření, kde tato
podmínka stanovena není,
-
v případě, že pochybnosti správce daně nejsou dostatečně
konkrétní, má možnost zahájit místní šetření. Významný rozdíl mezi místním
šetřením a postupem k odstranění pochybností však spočívá v dopadu na vyměření
daně, postup k odstranění pochybností jej, na rozdíl od místního šetření,
oddaluje,
-
standardně se pochybnosti týkají správnosti, průkaznosti nebo
úplnosti daňového tvrzení daňového subjektu, nemusí to ale platit vždy, tyto
pochybnosti se mohou týkat i jiných písemností předložených daňovým
subjektem,
-
správce daně nemá oprávnění vyzvat daňový subjekt k prokázání
čehokoliv, ale pouze k prokázání toho, co tvrdí tento subjekt sám, a to v
daňovém tvrzení nebo dalších písemnostech předložených správcem daně. K tomu
blíže i judikatura, např. usnesení Ústavního soudu ČR, sp. zn. II. ÚS 750/2000
ze dne 3. 9. 2002.
K odstranění pochybností mohou sloužit zejména vysvětlení podaná
daňovým subjektem a dále jím předložené důkazní prostředky nebo návrhy na
provedení důkazních prostředků, které sám nemá k dispozici.
NahoruZahájení postupu k odstranění pochybností
Pokud se správce daně rozhodne postup k odstranění pochybností zahájit, zašle daňovému subjektu výzvu. V této výzvě správce daně uvede své
pochybnosti způsobem, který umožní daňovému subjektu, aby se k nim vyjádřil,
neúplné údaje doplnil, nejasnosti vysvětlil, nepravdivé údaje opravil nebo
pravdivost údajů prokázal a předložil důkazní prostředky tak, aby došlo k
odstranění těchto pochybností. Znamená to tedy, že správce daně musí výzvu
formulovat tak, aby daňový subjekt měl možnost se k těmto pochybnostem nejenom
vyjádřit, ale také je případně odstranit, musí tedy být dostatečně
konkrétní.
Proti samotné výzvě pak není možné se samostatně odvolat, tato
úprava vyplývá z §
109 odst. 2 daňového řádu, podle kterého se proti rozhodnutí
označenému jako výzva, kterým správce daně vyzývá příjemce rozhodnutí k
uplatnění práva nebo splnění povinností, nelze samostatně odvolat, pokud daňový
řád nestanoví jinak, což v tomto případě nestanoví. Pokud tak chce daňový
subjekt zákonnost výzvy zpochybnit, může tak učinit až v odvolání proti
samotnému rozhodnutí vydanému na základě postupu k odstranění pochybností či
dalšího navazujícího řízení, tedy zejména daňové kontroly.
NahoruLhůta k odstranění pochybností
Ve výzvě daňovému subjektu stanoví správce daně lhůtu k
odstranění pochybností, která nesmí být kratší než 15 dnů, a poučí ho o
následcích spojených s neodstraněním pochybností nebo nedodržením stanovené
lhůty. Tyto následky budou spočívat zejména v tom, že správce daně přejde na stanovení daně podle pomůcek. O tom však musí být daňový subjekt ve
výzvě poučen. Úprava stanovení daně podle pomůcek je obsažena v § 98 daňového
řádu a zpravidla se jedná o postup, který je pro daňový subjekt značně
nevýhodný, i když to tak nemusí být vždy.
Jak jsem již uváděl, vytýkací řízení mělo široké uplatnění zejména u nadměrných odpočtů DPH. Daňový řád proto této problematice, i z důvodu
častých sporů mezi správci daně a daňovými subjekty v této oblasti, věnuje
speciální pozornost, a to v § 89 odst. 4. Pokud vyplývá z podaného řádného
daňového tvrzení nebo dodatečného daňového tvrzení, že daňovému subjektu má
vzniknout daňový odpočet, vydá správce daně v případě pochybností výzvu k
odstranění pochybností do 30 dnů ode dne, kdy bylo takovéto podání učiněno,
nejdříve však od posledního dne lhůty stanovené pro podání řádného daňového
tvrzení nebo dodatečného daňového tvrzení. Tím by mělo být alespoň částečně
zabezpečeno, aby nedocházelo k neúměrnému protahování těchto řízení a
oddalování vracení nadměrných odpočtů DPH. Jak totiž vyplývá z § 105 odst.
1 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, v platném znění,
vznikne-li v důsledku vyměření nadměrného odpočtu vratitelný přeplatek, vrátí
se plátci bez žádosti do 30 dnů od vyměření nadměrného odpočtu. Předpokladem
pro vrácení nadměrného odpočtu je tak jeho vyměření, a teprve od tohoto dne
běží lhůta 30 dnů pro vrácení. Proto má pro daňový subjekt mimořádný význam,
aby v případě, že má správce daně pochybnosti o nadměrném odpočtu uvedeném v
daňovém tvrzení, zahájil co nejdříve postup k odstranění těchto pochybností a
následně co nejrychleji o nadměrném odpočtu rozhodl, aby bylo možné jej
vrátit.
Důležité je také doplnit, co se stane, pokud správce daně tuto lhůtu
nedodrží a postup k odstranění pochybností zahájí později po uplynutí této
lhůty. Vzhledem k tomu, že se jedná o tzv. lhůtu pořádkovou, jejím nedodržením
nezaniká oprávnění správce daně postup zahájit, ani se nejedná o nezákonný
postup správce daně. Jedná se ale o nesprávný úřední postup ve smyslu § 13
zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné
moci, v platném znění, a daňový subjekt tak má právo požadovat náhradu škody.
Kromě toho je také možné postupovat podle § 38 daňového řádu, který upravuje ochranu před nečinností správce daně.
Na druhou stranu je ale nutné doplnit, že se lze také setkat s
výklady, že tato lhůta je lhůtou zákonnou a po jejím uplynutí již správce daně
nemůže postup k odstranění pochybností zahájit. Potom by ale musel zahájit
daňovou kontrolu, což je rozhodně výraznější a více zatěžující zásah do práv
daňového subjektu. Na druhou stranu by ale takovýto výklad zprůhlednil a
zjednodušil tuto právní úpravu a rozhodně by přispěl k právní jistotě nejenom
daňových subjektů, ale celé této části daňového řízení.
NahoruProces odstranění pochybností
Následně potom daňový řád v § 90 vymezuje procesní část postupu k odstranění pochybností. Samotný proces
odstranění pochybností má proběhnout jako písemný či ústní dialog mezi správcem
daně a daňovým subjektem. V ideálním případě postačí písemná odpověď nebo
ústní vysvětlení, např. i telefonicky, pokud to ale nebude dostačující, bude
postup pokračovat běžnou komunikací v rámci dokazování. Proto § 90 odst.
1 daňového řádu stanoví, že o průběhu postupu k odstranění
pochybností sepíše správce daně podle povahy odpovědi protokol nebo úřední
záznam, ve kterém uvede vyjádření nebo důkazní prostředky, na jejichž
základě považuje pochybnosti za zcela nebo zčásti odstraněné, a případné důvody
přetrvávajících pochybností.
NahoruProtokol
Pokud bude pořizován protokol, je nutné zdůraznit, že se jedná o
speciální úpravu ve vztahu k obecné úpravě vymezující obsah protokolu o ústních
jednáních či podáních, jak je obsažena v § 60 odst.
3 daňového řádu. Na rozdíl od této úpravy musí tento protokol
obsahovat právě i hodnocení vyjádření nebo důkazních prostředků, na jejichž
základě správce daně činí závěr o tom, které pochybnosti byly vyvráceny a které
a v jakém rozsahu přetrvávají.
NahoruÚřední záznam
V podstatě totožné platí i pro úřední záznam, pokud bude o průběhu
postupu k odstranění pochybností sepisován místo protokolu. Opět se bude jednat
o speciální úpravu vůči § 63 daňového řádu.
Pokud nedojde k odstranění pochybností a výše daně nebude prokázána
dostatečně věrohodně, sdělí správce daně daňovému subjektu výsledek postupu k
odstranění pochybností. V návaznosti na to je potom daňový subjekt oprávněn do
15 dnů ode dne, kdy byl seznámen s dosavadním výsledkem postupu k odstranění
pochybností, podat návrh na pokračování v dokazování spolu s návrhem na
provedení dalších důkazních prostředků.
Z toho tedy vyplývá, že další fáze postupu k odstranění pochybností
se uplatní pouze tehdy, pokud v té první nebude daňový subjekt úspěšný a
správce daně dospěje k závěru, že daň nebyla dostatečně věrohodně prokázána. V
takovém případě sdělí výsledek postupu k odstranění pochybností daňovému
subjektu a ten pak následně může reagovat, a to návrhem na pokračování v
dokazování. Na podání tohoto návrhu má daňový subjekt 15 dní ode dne
seznámení s výsledkem.
Pokud by předchozím postupem naopak pochybnosti byly odstraněny a
byla by tak prokázána správnost daňových tvrzení, správce daně by přikročil k
vyměření daně platebním výměrem a postup k odstranění pochybností tak v
podstatě ukončil.
NahoruNávrh na pokračování v dokazování
Pokud je daňovým…