4.2.5
Zákonné povinnosti v oblasti hodnocení a prevenci rizik
Povinnost zaměstnavatele provádět prevenci rizik je stanovena
zákonem č. 262/2006 Sb. (zákoník práce). Část pátá zákoníku práce uvádí
základní požadavky na zajištění bezpečnosti o ochraně zdraví při práci. Tyto
požadavky jsou dále specifikovány v zákoně č. 309/2006 Sb. a dalších nařízeních
vlády a vyhláškách.
Podle § 101 zákoníku práce je zaměstnavatel
povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci s ohledem na
rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, která se týkají výkonu práce, a
podle § 102 je povinen vytvářet bezpečné a
zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k předcházení
rizikům.
Prevence rizik znamená všechna přijatá opatření k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (dále BOZP) vyplývající z právních a
ostatních předpisů a z opatření stanovených zaměstnavatelem, která mají za cíl
rizikům předcházet, odstraňovat je či v případě neodstranitelných rizik
minimalizovat působení.
Zaměstnavatel je povinen soustavně vyhledávat rizika spojená s
vykonáváním předmětu jeho činnosti, zjišťovat jejich příčiny a zdroje a
přijímat opatření k jejich odstranění. Pokud nelze riziko odstranit, je povinen
je vyhodnotit a přijmout opatření k omezení jejich působení tak, aby ohrožení
bezpečnosti a zdraví zaměstnanců bylo minimalizováno. Hodnocení rizik musí být
provedeno s přihlédnutím ke všem okolnostem týkající se zajištění BOZP, tzn.
vybavení pracoviště, technický stav strojů, zařízení, nářadí a nástrojů,
používané materiály, pracovní pomůcky, pracovní postupy, uspořádání pracovních
míst a organizace práce tak, aby nijak neohrožovaly bezpečnost a zdraví při
práci. Vyhledaná rizika, jejich hodnocení a přijatá opatření musí být dokumentována.
§ 107 zákoníku práce
udává právo zaměstnanců podílet se na řešení otázek bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci včetně hodnocení a prevence rizik prostřednictvím
odborové organizace nebo zástupců pro oblast BOZP.
Zaměstnavatel může zajišťovat plnění úkolů v oblasti hodnocení a
prevence rizik:
-
sám, je-li k tomu způsobilý či odborně způsobilý,
-
odborně způsobilým zaměstnancem v pracovněprávním
vztahu,
-
případně jinou odborně způsobilou osobou.
Bez ohledu na to, kdo posuzování rizik provádí, za úroveň odhadu
rizik a přijatých opatření vždy odpovídá zaměstnavatel.
Pokud…