15.7.10.15
Zneužití práva
Ing. Zdeněk Morávek
Zneužití práva je institut, který správci daně v daňové oblasti
relativně často a rádi uplatňují, a tak je určitě vhodné se s ním seznámit.
Jedná se o situaci, kdy daňový poplatník postupuje přesně podle textu zákona,
ale jeho postup je následně zpochybněn správcem daně s tím, že zákon byl sice
dodržen, ale došlo k jeho zneužití. Protože by s touto situací poplatníci a
daňové subjekty měli v praxi určitě počítat, chtěli bychom v této kapitole
zneužití práva blíže vysvětlit a vyložit.
Prvotní případ, který tuto situaci vyvolal, se týkal poplatníků,
kteří chtěli využít ustanovení ZDP, podle kterého je možné odečíst od základu
daně dary poskytnuté stanoveným subjektům na stanovené účely (v současném znění
ZDP se jedná o § 15 odst. 1 ZDP). Protože převážná
většina darů je daňově odčitatelná tehdy, pokud jsou poskytnuty právnickým
osobám, skupina poplatníků založila občanské sdružení "Klub voda-země-vzduch“,
kterému poskytovali daňově odčitatelné dary. Problémem, který v tomto postupu
viděl správce daně, byla skutečnost, že členy tohoto sdružení byl pan B., jeho
manželka, jejich tři děti, švagr a synovec pana B., jednalo se tedy o příbuzné. Tito poskytovali tomuto občanskému sdružení dary, které si odečítali od
základu daně, a občanské sdružení potom z těchto prostředků pořídilo sportovní
vybavení, náhrady cestovních výdajů na cesty do školy a na hory, na zimní
tábor, fitcentrum, jazykový kurz, na školné a na potápěčské expedice atd. V
podstatě to tedy znamená, že členové sdružení poskytovali tyto prostředky sami
sobě a financovali takto své osobní potřeby, ovšem s daňovou účinností, resp. s
vlivem do základu daně. Finanční úřad takovýto postup zpochybnil a uplatněné
odpočty doměřil včetně souvisejících sankcí. Daňové subjekty se však s tímto
závěrem nechtěly smířit a celá věc nakonec doputovala k Nejvyššímu správnímu
soudu ČR formou kasačních stížností. Jelikož žalujících i kasačních stížností
bylo více, rozhodovaly o nich různé senáty NSS, a to ve dvou rozsudcích. Oba
vyzněly v neprospěch daňových subjektů, každý však s jiným zdůvodněním.
Prvním souvisejícím rozsudkem je rozsudek ze dne 19. 1. 2006, sp. zn. 7 Afs 115/2004-47. Z odůvodnění je vhodné odcitovat: "První
stížní námitkou stěžovatelky je nesouhlas s posouzením založení Klubu tak, jak
bylo prezentováno v odůvodnění napadeného rozhodnutí. Stěžovatelka namítá, že s
ohledem na stanovy není Klub sdružením s jednoznačně omezeným počtem členů. K
tomu Nejvyšší správní soud uvádí, že pro posouzení dané věci je právně
irelevantní, zda je hypoteticky možné přijmout za člena Klubu další osobu,
neboť to, co je podstatné, je faktický stav. Z obsahu spisu přitom jednoznačně
vyplývá a je mezi stranami nesporné, že v rozhodném období byli členy Klubu
výhradně rodinní příslušníci stěžovatelky.“
"Podstatným je, že, s ohledem na zásadu materiální pravdy
vyjádřenou v ust. § 2 odst. 7 zákona o správě daní a poplatků, je povinností
správce daně brát vždy v úvahu skutečný obsah právního úkonu, pokud je zastřený
stavem formálně právním a liší se od něho. Nejvyšší správní soud k tomu uvádí,
že zásadní otázkou není příbuzenství členů Klubu, ale důvod vzniku tohoto
sdružení. Jak bylo zjištěno v průběhu daňového řízení, činnost Klubu se omezila
pouze na nákup sportovního vybavení, hrazení nákladů kulturních a sportovních
akcí členům klubu, jazykového kurzu a školného a cestovného do školy pro syna
stěžovatelky, apod. Jak uvádí správní orgán ve svém rozhodnutí, stěžovatelka v
průběhu daňového řízení neuvedla jediný důvod, proč bylo nutné uvedené potřeby
rodiny a příbuzenstva hradit prostřednictvím Klubu. S ohledem na okolnost, že
je to daňový subjekt, který má vůči správci daně povinnost prokázat údaje jím
uvedené v daňovém přiznání, konstatuje Nejvyšší správní soud, že stěžovatelka
důkazní břemeno neunesla. Z předchozího soudního i správního řízení jednoznačně
vyplynulo, že účelem existence Klubu bylo obcházení daňových zákonů, konkrétně
zákona o daních z příjmů tak, aby došlo ke snížení daňového základu
stěžovatelky, respektive k odečtení výdajů, které u běžného poplatníka nejsou
schopny snížit daňový základ, tedy výdajů na osobní potřebu stěžovatelky, členů
její rodiny a příbuzenstva, které by tato jinak musela, jak správně uvádí
správní orgán, hradit z rodinného rozpočtu, bez možnosti uplatnit daňový
odpočet.“
V uvedeném rozsudku se tedy Nejvyšší správní soud odvolal na
ustanovení § 2 odst. 7 zákona o správě daní a poplatků, podle kterého se při
uplatňování daňových zákonů v daňovém řízení bere v úvahu vždy skutečný obsah
právního úkonu nebo jiné skutečnosti rozhodné pro stanovení či vybrání daně,
pokud je zastřený stavem formálně právním a liší se od něho.
Druhým rozsudkem, který se touto kauzou zabýval, je rozsudek ze
dne 10. 11. 2005, sp. zn. 1 Afs 107/2004-48. V tomto případě bylo rozhodnutí
postaveno právě na zneužití práva : "Dary žalobce věnoval spolku K. v. –
z. – v., který je dále použil na financování sportovních, vzdělávacích a
kulturních aktivit svých členů. Z tohoto hlediska odpovídal postup žalobce i
spolku § 15 odst. 8 zákona o daních z
příjmů. Odečtení hodnoty darů, které žalobce tomuto spolku věnoval,
od žalobcova daňového základu, však Nejvyšší správní soud s ohledem na skutkové
okolnosti tohoto případu považuje nikoliv za výkon práva, nýbrž za jeho
zneužití.
Zneužitím práva je situace, kdy někdo vykoná své subjektivní
právo k neodůvodněné újmě někoho jiného nebo společnosti; takovéto chování,
jímž se dosahuje výsledku nedovoleného, je jenom zdánlivě dovolené. O chování
toliko zdánlivě dovolené jde z toho důvodu, že objektivní právo nezná chování
zároveň dovolené a zároveň nedovolené; vzhledem k tomu, že ze zásady lex
specialis derogat legi generali vyplývá, že zákaz zneužití práva je silnější,
než dovolení dané právem, není takové chování výkonem práva, ale protiprávním
jednáním (viz Knapp, V.: Teorie práva. C. H. Beck, Praha, 1995, s. 184-185).
Výkonu práva, který je vlastně jeho zneužitím, proto soud neposkytne
ochranu.“
"Nejvyšší správní soud považuje za hrubě odporující principu
rozumného uspořádání společenských vztahů, pokud žalobce spolu s ostatními
rodinnými příslušníky, svým švagrem a synovcem využívali (či spíše zneužívali)
spolku K. v. – z. – v., jehož vůli v právním smyslu podle stanov zároveň
vytvářeli, k financování shora uvedených sportovních, kulturních a vzdělávacích
aktivit svých dětí, a to za účelem, aby si mohl žalobce hodnotu daru
poskytnutého spolku odečíst od základu daně a tak snížit svou výslednou daňovou
povinnost. Tyto dary přitom byly jedinými zdroji financování uvedených aktivit.
Nemůže být pochybnosti o tom, že uvedený postup byl zvolen jedině proto, aby
žalobce mohl snížit svůj základ daně; jinak by totiž financování aktivit svých
dětí, které jinak tvoří obsah vyživovací povinnosti rodiče k dítěti, žalobce
uskutečňoval přímo a nikoliv prostřednictvím spolku. Právě tento znak, tedy že
žalobce spolek využíval jako prostředníka k financování nejrůznějších aktivit
svých dětí (aby následně mohl hodnotu daru odečíst od základu daně), je sám o
sobě evidentně neracionální; rozumnému uspořádání společenských vztahů by
naopak odpovídalo, pokud by žalobce sportovní, kulturní a vzdělávací aktivity
hradil svým dětem přímo.“
Nejvyšší správní soud dále uvedl, že financování výše uvedených
aktivit je součástí vyživovací povinnosti. Podle jeho názoru by byla absurdní
představa, že zákonodárce zamýšlel plnění vyživovací povinnosti rodiče tímto
způsobem, tj. prostřednictvím občanského sdružení. A jak uvádí dále, ještě
absurdnější je představa, že rodič, který založí spolek, jehož členy budou jeho
děti, a prostřednictvím něhož financuje vzdělávací, sportovní a kulturní
aktivity svých dětí, na tom bude lépe – protože si bude moci o hodnotu daru
snížit základ daně –, než rodič, který takový spolek nezaloží a jemuž možnost
odečíst si hodnotu plnění poskytovaného dětem na financování jejich
sportovních, vzdělávacích a kulturních aktivit nesvědčí. Takový náhled by nejen
nebyl v souladu s principem rozumného uspořádání společenských vztahů, ale též
by zakládal ničím neodůvodněnou nerovnost mezi oběma vymezenými skupinami
rodičů.
Je zřejmé a logické, že uvedený judikát způsobil mezi daňovými
subjekty a odbornou veřejností značné obavy z plošné aplikace tohoto institutu.
Obavy byly zejména z toho důvodu, že daňové subjekty postupovaly přesně v
souladu se zněním ZDP a splnily všechny formální podmínky, přesto byl jejich
postup vyhodnocen a Nejvyšším správním soudem opakovaně shledán jako chybný a v
rozporu se zákonem. To následně vede k obavám, že pokud daňový subjekt využije
např. nedokonalé znění daňových zákonů k daňové optimalizaci, bude toto jeho
jednání vyhodnoceno jako zneužití práva a tedy v rozporu se zákonem. Plošnou
aplikací tohoto postupu ze strany správců daně by mohlo dojít k ohrožení právní
jistoty všech daňových poplatníků, protože jedním ze základních atributů
právního státu by měla být předvídatelnost práva. Ta znamená, že pokud bude
občan postupovat podle zákona, měl by být schopen dopředu určit, jak bude celá
věc posouzena.
I když na druhou stranu v tomto případě je nutné přiznat, že postup
daňových subjektů šel skutečně zcela nad rámec záměru zákonodárců a popíral
smysl předmětného ustanovení. Jako určitou naději je ale možné vnímat tu část
uvedeného judikátu, která hovoří o tom, že takto postupovat v žádném případě
nelze paušálně:
"Zároveň je zapotřebí zdůraznit, že zákaz zneužití práva
představuje výjimku z pravidla; proto nelze např. předem paušálně říci, že o
zneužití práva by se již nejednalo tam, kde by dalšími členy spolku byly tři,
pět, deset či kolik dalších osob, mezi nimiž a žalobcem by již neexistovaly
úzké rodinné vazby. Jinak řečeno, nelze předem a obecně stanovit s
matematickou přesností – ostatně právo není matematika – kdy se zákazu zneužití
– jakožto výjimky z pravidla – použije a kdy nikoliv. Vše záleží na okolnostech
konkrétního případu a na soudcovském uvážení a rozmyslu. Stanovením přesných
pravidel by se popřel smysl a samotná podstata institutu zákazu zneužití
subjektivních práv; tento institut se musí vyznačovat jistou obsahovou
pružností, aby mohl reagovat na nekonečné množství životních situací, na něž
nemůže ve své obecnosti právní norma pamatovat.“
Protože se v daném případě jednalo o poměrně spornou, ale přitom
zcela zásadní otázku, obrátily se dotčené daňové subjekty s ústavní stížností
na Ústavní soud ČR, který o stížnosti rozhodl usnesením sp. zn. III.
ÚS 374/06 ze dne 31. 10. 2007, a to tak, že ústavní stížnost se zamítá. Ke
zneužití práva Ústavní soud v usnesení uvedl:
"Institut zneužití práva po výtce nenachází v českém právním
systému své explicitní vyjádření; výjimku lze nalézt v § 7 odst. 2 zákona č. 65/1965 Sb., zákoník
práce, ve znění do 29. 2. 2004, přičemž občanský zákoník v § 3 odst. 1 hovoří (pouze) o zákazu výkonu
práva v rozporu s dobrými mravy. To však neznamená, že by v těch oblastech
práva, jež se nepřiklonily k jeho explicitnímu vyjádření, nebyly jeho ideje
použitelné; jinými slovy, to, že konkrétní norma (zde kupř. zákon o daních z
příjmů či daňový řád, jako předpisy veřejného práva) pojem zneužití práva
neužívá (nepracuje s ním), neznamená, že by v této oblasti ke zneužívání práva
či jeho obcházení docházet nemohlo, resp. že by chování, jež vykazuje znaky
zneužití práva, nemohlo být za takové označeno, a vyvozovány odtud i adekvátní
právní důsledky.“
Ústavní soud dále uvedl, že v systému práva daňového se doktrína
zneužití práva zjevuje především v nazírání práva Evropského společenství a
svůj výraz nachází zejména v judikatuře Evropského soudního dvora. Příkladem
lze uvést rozhodnutí věci C-63/04, C-110/99 (jedná se o právní zásadu uznávanou
v mnoha právních oblastech práva Společenství, podle níž zůstanou nezohledněny
ty transakce, které by skupina osob povinných k dani provedla bez hospodářského
odůvodnění, nýbrž pouze za účelem vytvoření umělé situace, která umožňuje
odpočet daně..."), nebo případy C-255/02 a C-515/03. Podle ústavního soudu není
důvod vyslovené názory nevztáhnout – v mezích daných ústavními kautelami a s
ohledem na případnou odlišnou úpravu vyplývající z aplikovatelného
vnitrostátního práva – i na skutkové situace, na něž dopadá zákon o daních z
příjmů. Pak je podle něj zjevné, že závěr Nejvyššího správního soudu, který v
napadené věci sp. zn. 1 Afs 107/04 spatřoval v jednání stěžovatele zneužití
práva, zakotveného v ustanovení § 15 odst. 8 (v současné době § 15 odst. 1) zákona o daních z
příjmů, obstojí. Dále usnesení uvádí:
"Ústavní soud pravidelně konstatuje, že neudržitelným způsobem
používání práva je jeho aplikace, vycházející “pouze" z jeho jazykového
výkladu, neboť představuje “jen prvotní přiblížení se k aplikované právní
normě". Ten je východiskem pro objasnění a ujasnění si jejího smyslu a účelu, k
čemuž slouží i řada dalších postupů, jako logický a systematický výklad, výklad
e ratione legis atd. (srov. např. Pl. ÚS 33/97). Každé ustanovení právního
předpisu je proto třeba chápat v kontextu s jinými ustanoveními příslušného
právního předpisu a v souvislostech celého právního systému (rovina
systematického výkladu); nelze je proto zkoumat, vyložit, poznat
izolovaně.
Vycházeje ze zákona o daních z příjmů, platí obecně, že finanční
prostředky, které daňoví poplatníci (fyzické osoby) vynakládají na úhradu svých
osobních potřeb a potřeb své rodiny, tedy na úhradu základních životních
nákladů (na bydlení, ošacení, stravu apod.) a na úhradu nákladů vzniklých v
souvislosti se vzdělávacími, kulturními, sportovními činnostmi a jinými
aktivitami, nejsou v českém daňovém systému hodnoceny jako výdaje, jež by mohly
jakkoliv ovlivnit daňový základ poplatníka a tím i výši jeho daňové povinnosti.
Konkrétním vyjádřením této skutečnosti je ustanovení § 25 odst. 1 písm. u) zákona o daních z
příjmů, podle něhož nelze za výdaje (náklady) vynaložené k dosažení,
zajištění a udržení příjmů pro daňové účely uznat výdaje na osobní spotřebu
poplatníka; stejné závěry lze vyvodit též z toho, že takto vynaložené náklady
nejsou zahrnuty mezi taxativně vyjmenované tzv. odčitatelné položky od základu
daně dle § 15 zákona o daních z příjmů. Smyslem
právní úpravy v oblasti daní z příjmů je tedy to, že veškeré náklady
související s uspokojováním osobních potřeb poplatníka a jeho rodiny jsou
vynakládány z finančních prostředků, které má poplatník k dispozici až po
jejich zdanění.
Je obhajitelné, že tato premisa pak platí i v případě, kdy
poplatník věnuje část svých finančních prostředků jako dar (zde dle § 15 odst. 8 zákona o daních z
příjmů), jestliže jím dochází, prostřednictvím obdarované třetí
osoby (zde sdružení), k uspokojení právě těchto potřeb poplatníka a jeho
rodiny. Případným ponížením daňového základu a snížením výsledné daňové
povinnosti o částky fakticky vynaložené na uspokojení soukromých potřeb je sice
dosaženo optimalizace poplatníkovy daňové povinnosti, což je však výsledek,
který je v přímém rozporu se smyslem právní normy (daňového zákona), jenž
takové chování zapovídá.“
Z výše uvedeného je tedy zřejmé, že poměrně často se objevující
trend nedávné doby financovat vlastní soukromé aktivity prostřednictvím
občanského sdružení (případně jiného neziskového subjektu) a prostředky
poskytnuté tomuto občanskému sdružení pak zohlednit v základu daně jako
nezdanitelnou část základu daně, bude ze strany správců daně pozastavováno a
doměřováno jako zneužití práva. Jelikož tyto případy dospěly až k Nejvyššímu
správnímu soudu a rozsudky nepříznivé pro daňové subjekty prošly i testem
ústavnosti prostřednictvím usnesení Ústavního soudu, lze prakticky s jistotou
konstatovat, že při případné kontrole tento postup u správce daně neprojde.
Následný vývoj potvrdil, že správci daně se tento institut velmi rychle naučili
při daňových kontrolách aplikovat a používají jej velice často a velice rádi.
Velmi dobře tuší, že ve světle výše uvedené judikatury se příliš nemusí obávat
ani případného soudního sporu.
Příkladem pak může být např. judikát Nejvyššího správního soudu
sp. zn. 2 Afs 7/2007-101 ze dne 19. 7. 2007, kdy se jednalo o případ daru
občanskému sdružení, který byl použit pouze částečně na stanovené účely,
vzhledem k výši prostředků, ale spíše v jeho nevýznamné části:
"Nejvyšší správní soud má podle všech okolností tohoto případu
za nepochybné, že stěžovatel ve skutečnosti finanční prostředky občanskému
sdružení neposkytl na účely stanovené v § 15 odst. 8 zákona o daních z
příjmů (na financování těchto cílů), nýbrž hodlal docílit nezdanění
těchto prostředků. Vše totiž nasvědčuje tomu, že finanční prostředky měly
zůstat v bezpečnostní schránce sdružení v pokud možno nesnížené podobě tak
dlouho, než by došlo k uplynutí lhůty pro vyměření či doměření daně podle § 47 daňového řádu. Poté by občanské
sdružení zaniklo a finanční prostředky byly rozděleny mezi jeho členy, tak jak
na to pamatuje čl. XI stanov; případně by z těchto prostředků byly hrazeny
takové potřeby stěžovatele a ostatních členů sdružení (tj. jeho dcery a bývalé
manželky), které nemohly být odečteny od základu daně. Takový postup byl zvolen
jedině proto, aby stěžovatel mohl snížit svůj základ daně; jinak by totiž
financování určitých aktivit musel uskutečňovat přímo a nezískal by tak žádné
daňové zvýhodnění. Uvedený závěr je podpořen rovněž tím, že členství ve
sdružení bylo fakticky omezeno na stěžovatele, jeho dceru a bývalou manželku.
Přestože stanovy umožňovaly rozšíření členské základny (čl. IV. stanov), za
celou dobu existence sdružení nebyl přijat žádný nový člen, stejně tak jako
nikdy nebyly stanoveny ani vybírány členské příspěvky, jak stanovy
předpokládaly.
Z uvedeného je zřejmé, že se zde přímo hovoří o tom, že od
základu daně lze odečíst pouze takové dary, které byly poskytnuty vyjmenovaným
subjektům na stanovené účely. Není zde sice výslovně stanoveno, v jakém časovém
horizontu je obdarovaný subjekt povinen darované prostředky na zákonem určené
účely vynaložit, avšak ze smyslu tohoto ustanovení lze jednoznačně dovodit, že
je třeba, aby tak učinil v době přiměřené, tj. s co nejkratší prodlevou. Je
totiž společensky žádoucí – a z toho důvodu také daňově zvýhodňováno, aby
finanční prostředky byly na stanovené účely využívány a "nezahálely“ na
bankovních účtech nebo v bezpečnostních schránkách, jako v případě stěžovatele.
Samozřejmě není vždy možné, aby občanské sdružení použilo darované prostředky
na zákonem stanovený účel v horizontu dnů či týdnů a ke správnému výběru účelu
daru a subjektu, jemuž má být poskytnut, může být třeba doby delší, např. v
řádu měsíců. Bez vážného důvodu však nelze za dobu přiměřenou považovat několik
let, jako tomu bylo v daném případě. Je tedy nemyslitelné, aby si daňový
subjekt odečetl od základu daně částku, která bude následně uložena po řadu let
v bance, aniž by z ní bylo čerpáno na účely stanovené v § 15 odst. 8 zákona o daních z
příjmů. Takový postup totiž nelze považovat za poskytnutí daru na
stanovený účel.“
Pokud bychom se naopak přesunuli do současnosti, abychom zjistili
poslední vývoj v aplikaci tohoto institutu, nejdříve bychom upozornili na judikát NSS ČR sp. zn. 5 Afs 75/2011–57 ze dne 12. 12. 2012. V případu
šlo o to, že daňový subjekt provozoval hostinskou činnost ve dvou nonstop
barech, v obou případech měl prostory pronajaty a v obou byly umístěny výherní
hrací automaty. V průběhu daňové kontroly předložil daňový subjekt smlouvy o
podnájmu nebytových prostor, kterými část výše uvedených prostor, kde byly
výherní hrací automaty umístěny, podnajal společnostem, ve kterých byl jediným
jednatelem a společníkem. Správce daně na základě zjištěných skutečností dospěl
k závěru, že společnosti Ouška s.r.o. a TAKOP spol. s r. o. byly vytvořeny
účelově z důvodu vykazování tržeb za služby související s provozováním
výherních hracích automatů subjekty, které nejsou plátci DPH. Správce daně
uvedl, že jediný výnos společností byl podíl poskytovaný provozovateli
výherních hracích automatů a obě společnosti neměly žádné jiné ekonomické
odůvodnění, než získání daňového zvýhodnění pro stěžovatele (daňový subjekt)
jako fyzickou osobu. Další pochybnosti správce daně vyvolala cena podnájmu.
Výše této ceny rovněž svědčila o účelovosti transakcí. Správce daně na základě
výsledku daňové kontroly vydal dodatečné platební výměry na DPH, proti kterým
se stěžovatel odvolal. Odvolání byla zamítnuta s odůvodněním, že pokud
stěžovatel u plnění týkajících se příjmů z provozu výherních hracích automatů a
péče o ně nepřiznal daň na výstupu, jednal v rozporu s § 21 odst. 1 zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění rozhodném pro posuzovaná
období (dále jen "ZDPH“), neboť přestože formálně došlo k naplnění zákonných
podmínek, aby služby byly poskytovány osobou neregistrovanou k dani, ze
skutečného obsahu a významu dotčených plnění vyplývá, že jediným a hlavním
účelem tohoto počínání bylo získání daňové výhody pro stěžovatele ve formě
nepřiznání a neuhrazení daně na výstupu. Zjednodušeně řečeno daňový…